Welche Medikamente eignen sich als Suchtmittel-Agonisten? (Addiction, 2016)

Which medications are suitable for agonist drug maintenance? (Addiction, 2016)
Autoren: Shane Darke & Michael Farrell
(pp, 16.07.2016)

In diesem Text erörtern die beiden Autoren die Frage, inwiefern und wann es sinnvoll ist, Suchtmittelabhängigkeit mit geeigneten Agonisten medikamentös zu behandeln. Sie kommen zu dem Schluss, dass Alkoholabhängigkeit eine Erkrankung sei, für die eine Behandlung mittels Agonisten nicht in Frage komme. Baclofen (ein GABA-B-Agonist) wird zwar erwähnt, die Behandlung mit dem Medikament aber nicht für sinnvoll erachtet. Hauptargument ist dabei die Tatsache, dass es keinen „speziellen“ Alkohol-Rezeptor gebe, an dem ein entsprechender Agonist „andocken“ könne und somit die einzige Behandlungsmöglichkeit der Alkoholabhängigkeit eine kontrollierte Verabreichung von Alkohol selbst wäre, was medizinisch gesehen nicht in Frage komme.

Marc Walter & Michael Soyka widersprechen dieser Argumentation in derselben Ausgabe der Zeitschrift Addiction ein Stück weit.

Abstract im englischen Original

Background and aims We examine the feasibility of agonist maintenance treatment for the major psychoactive drug classes: opioids, nicotine, benzodiazepines, cannabis, psychostimulants and alcohol.
Methods Eight clinical criteria for an agonist maintenance drug were assessed for each major drug class. These related to pharmacological aspects of the drug (agonist, pharmacological stability, dose–response, non-toxic) and neurocognitive sequelae (psychiatric, cognitive, craving, salience).
Results Opioids and nicotine met all eight criteria for a maintenance drug. While nicotine has not been promoted widely or used for maintenance, it has the potential to fulfil that role. Cannabis met five criteria and has potential, but long-termdata on cognitive impairment are required. Benzodiazepinemaintenance would appear an option for the high-dose chaotic abuser, also meeting five criteria, although clinic dosing appears the safest option. Psychostimulants (three of eight criteria) and alcohol (one of eight) appear poor propositions for maintenance, in terms of both their pharmacological and their neurocognitive characteristics.
Conclusions Drug classes have properties that distinguish them in their suitability for maintenance treatment. Some classes not yet used for maintenance (notably nicotine and cannabis) have potential to fulfil such a role. Others, however, by their inherent nature, appear unsuitable for such a treatment regimen.

Link zum englischen Abstract
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